Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

Mașinile electrice, record de vânzări în UE în 2022. România devansează Ungaria și Polonia în clasamentul “mobilității electrice”

În anul 2022, înmatriculările de vehicule noi complet electrice (BEVs) din Uniunea Europeană au continuat să crească, “în ciuda declinului general al pieței auto”, arată datele unui raport al Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA). 

Anul trecut, cota de piață a mașinilor noi complet electrice a ajuns la 12,1%, în creștere cu 3 puncte procentuale față de 2021. Mașinile noi hybrid (HEVs) și plug-in hybrid (PHEVs) au înregistrat, de asemenea, creșteri de vânzări, atingând împreună o cotă de piață de 32%. 

Autovehiculele cu motorizări convenționale au înregistrat scăderi de vânzări, dar au reprezentat în continuare mai mult de jumătate din mașinile noi înmatriculate în Uniunea Europeană în 2022. Mașinile noi cu motorizări pe benzină au atins o cotă de piață de 36,4%, iar cele cu motorizări diesel o cotă de piață de 16,4%.

Cota de piață a mașinilor noi vândute în 2022 în Uniunea Europeană, în funcție de tipul motorizării. Sursă grafic: ACEA

În UE s-au vândut peste 1,1 milioane de vehicule noi complet electrice în 2022

În anul 2022 au fost vândute în total 1.123.778 unități de vehicule noi complet electrice în Uniunea Europeană, în creștere cu 28% față de anul 2021, când au fost vândute 877.985 unități.

Cele mai multe vânzări de vehicule electrice din Uniunea Europeană au fost înregistrate anul trecut în:

  • Germania (471.394 unități, cu 32,3% mai multe față de 2021);
  • Franța (203.122 unități, cu 25,3% mai multe față de 2021);
  • Suedia (95.035 unități, cu 65,4% mai multe față de 2021).

La polul opus, cele mai puține vânzări de autoturisme electrice au fost înregistrate în:

  • Cipru (403 unități, cu 379,8% mai multe decât în 2021);
  • Estonia (731 unități, cu 51% mai multe față de 2021);
  • Bulgaria (1.002 unități, cu 131,4% mai multe față de 2021). 

Italia este singura țară din Uniunea Europeană care a înregistrat o scădere a numărului de vehicule noi complet electrice vândute: 49.179 unități în 2022, față de 67.284 unități în 2021 (scădere de 26,9%).  

Marea Britanie, creștere de 40% a vânzărilor de vehicule electrice în 2022

Statele europene care nu sunt membre ale blocului comunitar au înregistrat, de asemenea, creșteri de vânzări ale vehiculelor electrice:

  • Marea Britanie (267.203 unități, cu 40,1% mai multe față de 2021);
  • Norvegia  (138.287 unități, cu 21,6% mai multe față de 2021);
  • Elveția (40.245 unități, cu 26,2 % mai multe față de 2021);
  • Islanda (5.566 unități, cu 56,1% mai multe față de 2021). 

România, peste Ungaria, Polonia și Cehia la capitolul “mobilitate electrică”

Anul trecut, în România au fost cumpărate 11.638 vehicule noi complet electrice (în creștere cu 83,5% față de anul precedent, când au fost cumpărate 6.342 unități). Acest număr poziționează România pe locul 13 în topul țărilor din Uniunea Europeană cu cele mai mari vânzări de vehicule electrice în 2022, surclasând țări precum:

  • Polonia (11.334 unități vândute în 2022);
  • Ungaria (4.710 unități vândute în 2022);
  • Cehia (3.895 unități vândute în 2022);
  • Slovacia (1.391 unități vândute în 2022);
  • Croația (1.369 unități vândute în 2022).

Aproape 3 milioane de autoturisme noi hybrid și plug-in hybrid vândute în UE în 2022

În ceea ce privește autoturismele noi hybrid (HEVs) și plug-in hybrid (PHEVs), în Uniunea Europeană a fost vândut anul trecut un total de 2.963.835 de unități. Dintre acestea, 2.089.653 unități au fost de tip hybrid (cu 8,6% mai multe decât în 2021), iar 874.182 de tip plug-in hybrid (o creștere timidă, de 1,2%, față de 2021).

Cele mai multe vânzări de vehicule noi hybrid (HEVs) din Uniunea Europeană au fost înregistrate anul trecut în:

  • Germania (465.228 unități, cu 8,4% mai multe decât în 2021);
  • Italia (449.993 unități, cu 6,4% mai multe decât în 2021);
  • Franța (332.669 unități, cu 14,8% mai multe decât în 2021). 

România a înregistrat 34.410 vânzări de autoturisme hybrid (creștere de 12,1% față de 2021). 

Autoturismele cu motorizări pe benzină și diesel, în schimb, au înregistrat în anul precedent scăderi de vânzări. Datele din raportul furnizat de ACEA arată că, în 2022, în Uniunea Europeană au fost vândute 3.371.153 autoturisme noi cu motorizare pe benzină (cu 12,8% mai puține față de 2021) și 1.522.686 autoturisme noi cu motorizare diesel (cu 19,7% mai puține față de 2021).  

Care sunt estimările pentru 2023 ale pieței auto electrificate din România? 

Conform datelor oferite de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), este de așteptat ca autoturismele “electrificate” (full hybrid, plug-in hybrid și electrice) să ajungă să dețină în România, în anul 2023, o cotă de piață de 28,9% (față de 21,7% în 2022), informează publicația Agerpress. Totodată, APIA estimează că în acest an vor fi înmatriculate de două ori mai multe autoturisme electrificate faţă de cele cu motorizare diesel.

Dacă ne uităm în piață, anul trecut, din 100 de români, 9 au luat mașină pur electrică. Da, aproape 1 din 10 români din România au cumpărat mașină electrică. Și spun asta pentru că ați văzut, apar tot felul de voci “ce, domnule, e scumpă, nu ne interesează”. De acord, dreptul la liberă exprimare e al tuturor, dar astea sunt realitățile. Noi vorbim aici de statistici”, a susținut Dan Vardie, președintele APIA, în cadrul unei conferințe de specialitate desfășurată joi, 2 februarie 2023. (via Agerpress

Cum arată viitorul mașinilor cu motorizări diesel și pe benzină?

Ca parte a Pactului Verde European, prin Legea Europeană a Climei, toate cele 27 de state membre ale Uniunii Europene și-au stabilit un obiectiv obligatoriu de realizare a neutralității climatice până în 2050. În acest sens, Parlamentul European a decis, în urma votului în plen din data de 6 iulie 2022, că producătorii auto europeni nu vor mai putea produce nicio mașină cu motor diesel sau pe benzină, începând cu anul 2035 (mai multe detalii aici). 

În aceste condiții, viitorul pare că este rezervat motorizărilor electrice. Cu o infrastructură a stațiilor de încărcare într-o plină expansiune și autonomia bateriilor în creștere, viitoarele vehicule electrice ne vor transporta, fără îndoială, mai eficient decât în prezent.

*Datele din cadrul acestui articol au fost preluate din raportul Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA). Pentru mai multe informații, aceasta poate fi consultat integral aici

Total
0
Shares
Pe aceeași temă