Credit foto: Vlad Ispas / Shutterstock.com
CFR Călători se află pe un onorant loc 11 într-un top al operatorilor de cale ferată din Europa, potrivit unui raport realizat de Transport & Environment și publicat luni, 9 decembrie. Clasamentul evaluează 27 de operatori în funcție de opt criterii cheie, inclusiv prețul biletelor, punctualitatea și facilitățile la bord.
Un sistem feroviar de înaltă performanță este una dintre pietrele de temelie ale sistemului de mobilitate cu emisii zero, dar serviciile feroviare din Europa nu corespund așteptărilor, se arată în raport. Potrivit datelor UE, doar 59% dintre europeni sunt mulțumiți de punctualitatea și fiabilitatea operatorilor feroviari.
Potrivit organizației ce a realizat raportul, potențialul feroviar ca unul dintre cele mai durabile moduri de transport poate fi maximizat dacă operatorii de trenuri implementează cele mai bune practici, iar factorii de decizie politică efectuează modificări de reglementare specifice:
- Operatorii feroviari ar trebui să ofere compensații mai bune în caz de întârziere, să ofere tarife speciale atractive, să-și pună în vânzare biletele cu cel puțin șase luni înainte și să pună în aplicare un sistem flexibil de rezervare.
- UE și statele membre ar trebui să asigure o concurență loială, să adopte un regulament privind biletele unice, să reducă taxele feroviare excesive, să scadă TVA-ul și să investească în întreținerea și digitalizarea rețelei.
Care sunt cei mai buni și cei mai slabi operatori feroviari
Operatorii feroviari care au obținut cele mai mari scoruri în acest top sunt: Trenitalia, SBB (Elveția), RegioJet (operator privat din Cehia), OBB (Austria) și SNCF (Franța).
La polul opus, cele mai mici note au fost obținute de către operatorii: NS (Țările de Jos), Snälltåget (Suedia), Ouigo (operator low-cost de trenuri în Franța și Belgia), Hellenic Trains (Grecia) și pe ultimul loc, Eurostar (operatorul trenurilor dintre Londra și Paris).
Cum stă CFR Călători
CFR Călători se situează pe locul 11 din 27, cu un scor de 6,1 din 10. La egalitate cu CFR, mai sunt SNCB (societate feroviară din Belgia), PKP (societate feroviară din Polonia) și ZSSK (societate feroviară din Slovacia).
Operatorul nostru se situează pe un loc fruntaș în ceea ce privește trenurile de noapte, cu 21 de curse disponibile. La polul opus, CFR Călători are una dintre cele mai puțin favorabile politici de despăgubire a călătorilor în cazul întârzierilor trenurilor. Nu stă foarte bine nici la posibilitatea de a călători alături de o bicicletă, dar nici în ceea ce privește experiența de rezervare a unui bilet. Compensează, în schimb, cu prețurile destul de competitive.
Care sunt criteriile cheie de evaluare din studiu
- Prețurile biletelor (25%): mai multe sondaje de opinie arată că acesta este factorul principal în deciziile consumatorilor. McKinsey a constatat că 49% dintre respondenții din Europa au oferit prețul ca factor principal în alegerea unui mod de transport. În plus, Europe on Rail a constatat, de asemenea, că 73% dintre respondenți sunt de părere că drumurile cu trenul pe aceeași rută ar trebui, în general, să fie mai ieftine decât călătoriile cu avionul.
- Tarife speciale și reduceri (15%): Tarifele speciale fac calea ferată accesibilă celor care nu își pot permite bilete la preț întreg, ajutând totodată operatorii să maximizeze utilizarea.
- Fiabilitate (15%): Fiabilitatea este o prioritate importantă a consumatorilor. McKinsey a descoperit că fiabilitatea ocupă locul al doilea în cei mai importanță factori pentru selectarea unui mod de transport.
- Experiență de rezervare (15%): mulți consumatori pot fi descurajați să aleagă calea ferată din cauza experiențelor slabe de rezervare a biletului. Cercetările ING arată că rezervarea unei călătorii internaționale cu trenul în Europa are o rată de abandon de zece ori mai mare decât în cazul rezervărilor pentru zboruri.
- Politici de compensare (10%)
- Experiența călătorilor (10%): viteza și confortul călătoriei se numără printre factorii principali pentru respondenții la sondaj McKinsey.
- Politici în ceea ce privește trenurile de noapte și cicliștii (5% fiecare): Aceste criterii evaluează aspecte specifice ale serviciilor relevante pentru o pondere mai mică de pasageri.
Biletele mai scumpe nu garantează un serviciu bun
T&E precizează că, potrivit analizei lor, biletele mai scumpe nu înseamnă neapărat și servicii mai bune, în cazul unora dintre operatori. De asemenea, o problemă răspândită la scară larga este cea a întârzierilor – practic, doar 11 operatori din cei analizați au rate de punctualitate de peste 80%. În această privință, analiza indică faptul că SBB din Elveția este cel mai de încredere operator feroviar, SNCB din Belgia ocupă locul al doilea, iar Renfe din Spania ocupă locul trei.
Recomandările T&E pentru UE și statele membre în vederea îmbunătățirii punctualității
- Investiți în întreținerea și modernizarea infrastructurii feroviare, inclusiv în sistemele de semnalizare digitală precum ERTMS, pentru a spori fiabilitatea serviciilor feroviare existente.
- Oferiți stimulente operatorilor feroviari să investească în material rulant nou și modern. Aceasta ar putea include extinderea Facilității Conectarea Europei pentru a cofinanța achiziția de material rulant interoperabil.
Recomandările T&E pentru operatori în ceea ce privește punctualitatea
- Standardizați și îmbunătățiți transparența datelor în ceea ce privește fiabilitatea, asigurându-vă că acestea sunt accesibile tuturor. Mulți operatori nu împărtășesc în mod public date despre anulări și nu oferă valori detaliate de punctualitate, iar definițiile întârzierilor variază de la un operator la altul (de exemplu, 5 minute față de 15 minute).
Raportul Mind the gap! Europe’s Rail Operators poate fi citit accesând acest link