Siguranța rutieră este un capitol la care Bucureștiul este codaș. Pe foarte multe străzi ale orașului circulația este haotică, mașinile au posibilitatea să circule cu viteze crescute, vizibilitatea în dreptul trecerilor de pietoni este deseori obturată de mașini parcate, sunt multe străzi în care siguranța pietonilor este pusă în pericol pentru că nu au loc pe trotuar.
Iar această situație se traduce în date îngrijorătoare cu privire la accidentele rutiere.
Alte orașe din Europa adoptă tot mai multe soluții calmare a traficului și creștere a vizibilității, iar acestea dau rezultate. Este vorba despre intervenții precum: treceri de pietoni și intersecții supraînălțate, trotuar continuu la intersecția bulevardelor cu străzile secundare, șicane pe străduțe pentru a determina șoferii să încetinească, pe lângă bine-cunoscutele limitatoare.
Sunt măsuri care au drept scop reducerea accidentelor rutiere și salvarea de vieți omenești. Și acestea se adaugă unor alte soluții consacrate precum limitarea vitezei la 30 kilometri/oră, implementarea de ”zone rezidențiale” sau dezvoltarea infrastructurii de piste pentru biciclete, care are drept consecință și reducerea accidentelor în care sunt implicați bicicliști.
În cazul Bucureștiului, problemele sunt mari și multe. În acest mandat, Primăria Generală nu a făcut progrese extraordinare în acest domeniu, însă s-a concentrat măcar pe eliberarea trotuarelor prin montarea de stâlpișori.
Soluțiile implementate de Sectoare
Și unele dintre sectoare și-au început propriile programe de siguranță rutieră și au implementat diferite soluții.
În acest sens, amintim Sectorul 2, care s-a remarcat prin amplul program de reabilitări de străzi, prin care s-au eliberat, după spusele lui Radu Mihaiu, peste 110 kilometri de trotuare. Important este și modul în care acesta este implementat, deoarce au fost adoptate diferite soluții bune, precum lățirea trotuarului în zona trecerilor de pietoni, dar și intersecții sau treceri de pietoni supraînălțate. Primăria a anunțat că pentru anul acesta a bugetat reabilitarea a aproximativ 80 de străzi;
Diferite soluții au fost implementate și de către Primăria Sectorului 6, precum treceri de pietoni supraînălțate sau suprailuminate, în cazul bulevardelor. Astfel, în ultimii trei ani, aproximativ 200 de treceri de pietoni au fost suprailuminate/supraînălțate și au fost introduse 263 de noi sensuri unice de circulație, spune Primăria.
Clotilde Armand acuză că nu poate continua Programul de siguranță rutieră din cauza Consiliului
În ceea ce privește Sectorul 1, Clotilde Armând spune că s-au construit intersecții și treceri de pietoni supraînălțate pe toate străzile pe care primăria le-a reabilitat și modernizat, iar Poliția Locală Sector 1 a susținut cursuri de siguranță rutieră în școli.
Exemple dintre cele mai importante lucrări executate:
- 43 intersecții supraînălțate;
- 425 limitatoare de viteză din mixtură asfaltică pentru reducerea vitezei la 30 km/h;
- 90 sensuri unice pe străzile secundare din Sectorul 1.
”Am intervenit cu precădere în zona școlilor și grădinițelor, a spitalelor, a piețelor, a intersecțiilor intens circulate. Acestea sunt cifrele celui mai mare Plan de siguranță rutieră din România. Mi-aș dori ca în acest să-l accelerăm, dar alianța PSD-PNL își dorește altceva, a tăiat drastic bugetul ADP și a suspendat acest program.”, spune Clotilde Armand pe pagina sa de Facebook.
Aceasta acuză: ”Inconștiența și calculul politic meschin pun în pericol siguranța pietonilor, dar şi a celorlaţi participanţi la trafic: biciclişti, motociclişti, conducători auto etc. ”
“Indisciplina pietonilor este de fapt scuza autorităților”
Totuși, deși sunt administrații care în ultimii ani au început să facă eforturi în sensul creșterii siguranței, situația de ansamblu în București rămâne una nesatisfăcătoare. Există nenumărate străzi, chiar și în zona centrală, unde nu există niciun trotuar liber de mașini. Există primării care tolerează parcarea pe trotuar sau taie trotuarul pentru a crea locuri de parcare. Există treceri de pietoni pe care oameni sunt accidentați în mod constant. Iar transportul pe două roți reprezintă o adevărată aventură și un pericol zilnic pentru bicicliști.
Un text publicat de către Asociația Pro Infrastructură în luna martie a acestui an vorbește tocmai despre cifrele îngrijorătoare de victime ale accidentelor rutiere, dintre care o mare parte sunt pietoni și bicicliști. Potrivit organizației, autoritățile aruncă deseori vina pe ”pietonii indisciplinați” pentru a masca evidenta lipsă de infrastructură pietonală decentă, atât atunci când vorbim despre orașe, dar și despre mediul rural, unde rar există orice fel de trotuar.
Extras din textul publicat de către Asociația Pro Infrastructură
”În fiecare an ne mirăm că majoritatea accidentelor rutiere sunt în localități, iar cele mai multe victime sunt pietoni și bicicliști, capitole la care România e mereu “campioană”.
Anual, vine un polițist și ne vorbește de “indisciplina pietonilor” și “indisciplina bicicliștilor”. Se insinuează că în țările civilizate pietonii sunt mai disciplinizați. Este o mare minciună și în același timp o josnică fugă de răspundere a autorităților române.
(…)
România va rămâne la coada clasamentului siguranței rutiere europene pentru încă cel puțin două decenii. Există trei mari probleme sistemice: 1) nepăsarea politicului față de pietoni, bicicliști și în general oricine nu este șofer, 2) lipsa fondurilor și coordonării între primari și autoritățile centrale și 3) lipsa școlii de siguranță rutieră.
(…)
Nesiguranța pietonilor și cicliștilor are consecințe neașteptate: crește de fapt traficul rutier! În localitățile românești este mai sigur să fii în mașină decât în afara ei, așa că alegerea este logică: se ia mașina pe distanțe scurte, se duc copii la școală în loc să meargă pe jos șamd.”