Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

Centrul Bucureștiului încetinește – și e un lucru bun. Limită de viteză de 30 km/h în mai multe zone de pe lângă Calea Victoriei

După implementarea limitei de viteză de 30 km/h pe Calea Victoriei, măsura se extinde acum la scară mai largă: străzile secundare din zona centrală a Bucureștiului vor intra în același regim de viteză redusă, în urma unei decizii luate de Comisia Tehnică de Circulație pe 17 aprilie 2025, la propunerea Brigăzii Rutiere.

De ce este o măsură benefică pentru oraș?

Scopul principal este creșterea siguranței rutiere, în special pentru pietoni și bicicliști. Reducerea vitezei contribuie la:

  • prevenirea accidentelor,
  • scăderea nivelului de zgomot,
  • încurajarea unui comportament rutier mai calm și responsabil.

Modelul, inspirat de la alte orașe europene

Un exemplu relevant este orașul Amsterdam, care a redus, în 2023, limita de viteză la 30 km/h pe 80% dintre străzile orașului (mai multe detalii, aici). Aceștia argumentau decizia prin faptul că limita de viteză mai mică ar reduce la jumătate zgomotul din oraș, însă impactul cel mai important ar fi în privința siguranței rutiere:

  • La 30 km/h, probabilitatea ca un pieton care este lovit să supraviețuiască este de 90%, însă atunci când viteza crește la 50 km/h, șansele de supraviețuire scad sub 50%.
  • La 30 km/h, distanța de frânare a unei mașini este de 13 metri, față de 27 de metri, la o viteză de 50 km/h. 
Perimetrele în care limita de viteză devine 30 km/h. Credit imagine: Străzi pentru Oameni

Ce străzi sunt incluse?

Zona de 30 km/h este delimitată de un perimetru format din:

  • Bd. Lascăr Catargiu – Bd. Dacia – Calea Griviței – Str. Buzești
  • Bd. Dacia – Bd. Magheru – Bd. N. Bălcescu – Bd. Regina Elisabeta – Bd. Kogălniceanu – Str. Berzei (cu excepția str. Știrbei Vodă)
  • Bd. Regina Elisabeta – Bd. I.C. Brătianu – Str. Doamnei – Calea Victoriei – Splaiul Independenței – Bd. Schitu Măgureanu

Calea Victoriei rămâne inclusă în această zonă cu regim redus de viteză.

Semnalizare nu doar pe stâlpi, ci și pe asfalt

Odată cu extinderea limitei de viteză, autoritățile au aprobat și o măsură suplimentară de semnalizare: marcaje de tip pictogramă aplicate direct pe asfalt, în intersecțiile de pe Calea Victoriei. Scopul e clar — să nu mai existe confuzii legate de semnalizare.

ONG-ul Străzi pentru Oameni, care a susținut activ această propunere, atrage atenția că următorul pas important ține de bugetarea lucrărilor de marcaj de către Administrația Străzilor.

„E un pas mic pe hârtie, dar un pas mare pentru un oraș mai calm, mai sigur și mai prietenos cu oamenii”, au transmis reprezentanții ONG-ului.


Citește și: Important: 30 km/h este noua limită de viteză pe Calea Victoriei din București

Total
0
Shares
Pe aceeași temă