Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

Începe școala, în zgomot de claxoane. Tot mai multe orașe europene regândesc, calmează și înverzesc străzile din jurul unităților de învățământ, Bucureștiul nu prea

Pentru bucureșteni, o zi obișnuită în proximitatea unei școli începe cu o serenadă a claxoanelor. Mulți părinți aleg să-și ducă copiii la școală cu mașina, însă fenomenul tot mai răspândit creează și anumite probleme. În timp ce tot mai multe orașe europene aleg să trateze cu atenție străzile și spațiile publice din jurul școlilor, Capitala pare că se află mai degrabă la polul opus.

Zgomot, aer greu de respirat și un mediu nesigur pentru oricine NU se află într-o mașină – cam așa arată peisajul în jurul multor școli, grădinițe sau licee din București. Fie urbanismul haotic (fără unități de învățământ în apropierea cartierelor rezidențiale), fie obișnuința, fie faptul că infrastructura încurajează tranzitul cu auto personal, îi determină pe mulți părinți să-și urce copiii în mașină dimineața pentru a-i duce la școală. 

Pe lângă traficul intens generat de acest comportament de transport și poluarea suplimentară, mediul din jurul unităților de învățământ este mai degrabă neprietenos. De multe ori trotuarul care le mai rămâne copiilor este minuscul sau este blocat complet blocat de mașini la doar câțiva pași de poarta școlii, iar de spații verzi sau locuri de odihnă / socializare nici nu poate fi vorba. Din fericire, o parte dintre școli au și curte, însă și acestea sunt deseori transformate în parcări.

Proximitatea școlilor ar trebui să fie în primul rând un loc sigur, liniștit, care să permită socializarea elevilor, preferabil curat și cu aer respirabil. Din aceste motive, tot mai multe orașe europene fac modificări și adaptează infrastructura pe lângă unitățile de învățământ pentru a crea acest tip de mediu. Unele orașe sunt mai curajoase și interzic mașinile pe străzile respective (fie temporar în intervalele de început și final a cursurilor, fie de tot). Amenajează în schimb mai multe spații verzi sau locuri de odihnă. Alte administrații preferă să reconfigureze străzile pentru a le face mai sigure pentru copii, cu un trafic calmat și trotuare generoase.

Parisul amenajează străzi pentru copii, libere de mașini

Așadar, dacă în Micul Paris, copiii nu au loc de mașini, în Paris, mașinile nu au loc de copii. Francezii desfășoară un program amplu, astfel au reușit să creeze până acum 218 ”străzi liniștite” în jurul a jumătate dintre școlile și grădinițele din oraș. 70 dintre acestea au fost complet reamenajate și înverzite. Își propun să ajungă la 300 de ”străzi liniștite” până în 2026

Aceste străzi sunt menite să facă drumul acasă-școală mai sigur pentru copii, dar reprezintă și o metodă de reducere a poluării. Multe străzi folosesc chiar și bariere care permit accesul doar mașinilor de intervenție, pentru servicii precum colectarea deșeurilor sau riveranilor pentru a se deplasa până la o zonă de parcare.

Și Barcelona investește în siguranță pe străzile școlilor

Și Barcelona are un program, denumit ”Protejăm școlile”, prin care adaptează străzile unităților de învățământ pentru a prioritiza siguranța copiilor. Din 2020 și până acum, au întreprins măsuri de calmare a traficului pe 32 de străzi, au lărgit 68 de trotuare și au eliminat 16 benzi de circulație auto. Pe lângă acestea, au amplasat garduri și mobilier urban – băncuțe, gradene, peste 1.500 de jardiniere și au creat mici locuri de joacă. 

Bucureștiul încearcă ”kiss and ride”

Haosul de pe străzile școlilor, liceelor și grădinițelor a atras, timid ce-i drept, atenția unor administrații de sector din Capitală. În Sectorul 2 și Sectorul 6, la unele școli, a fost amenajat și pus în funcțiune un sistem ”kiss and ride”.

Practic, pe o porțiune de stradă din fața porții au fost desființate locurile de parcare la/pe bordură. Astfel, au fost create două benzi de circulație, separate de un gard. Pe banda de circulație de lângă poarta de intrare în școală, părinții trebuie să oprească mașina și să-și lase copilul, după care să-și continue imediat deplasarea.

Plusurile ar fi faptul că nu mai sunt parcate mașini până la intrarea pe poartă în școală, dar și faptul că circulația pe aceste străzi ar trebui, în teorie, să fie mai fluentă la ”orele de vârf”. Sistemul pare însă că încurajează mai degrabă tot deplasarea cu mașina la școală, spațiul pietonal fiind de obicei destul de redus.

O altă problemă, în anumite situații, a fost și implementarea. Astfel, dacă trotuarul din dreptul porții de intrare în școală este liber, trotuarele din jur nu sunt, iar trecerile de pietoni (dacă există și acestea) sunt nesigure. Astfel, deplasarea pe jos sau bicicleta la școală rămâne o aventură.

Total
0
Shares
Pe aceeași temă