Foto: Facebook / Societatea de Transport București STB SA
Tramvaiul 5, una dintre cele mai circulate linii din nordul Capitalei, a trecut astăzi cu succes probele tehnice derulate pe tronsonul Barbu Văcărescu – Căpitan Aviator Alexandru Șerbănescu. Testele marchează ultimul pas înaintea reluării circulației, a anunțat STB, în timp ce primarul general interimar, Stelian Bujduveanu, a publicat imagini video din timpul verificărilor.
Probele au vizat funcționarea noii căi de rulare, comportamentul rețelei de contact, alimentarea electrică și infrastructura peroanelor. Echipele constructorului, alături de specialiști STB și TPBI, au confirmat că toate sistemele funcționează conform parametrilor.
Municipalitatea urmează să anunțe oficial data redeschiderii. Conform informațiilor discutate anterior cu constructorul, reluarea circulației era estimată pentru prima parte a lunii decembrie, posibil în 4–5 decembrie, însă data finală depinde de Primăria Generală.

Bujduveanu: „Tramvaiul 5 revine cu vehicule noi, mai silențioase și mai confortabile”
În mesajul publicat cu ocazia probelor, primarul interimar a declarat:
„Tramvaiul 5 revine în nordul Capitalei, pe șine modernizate, cu vehicule noi, mai silențioase și mai confortabile. Pentru zeci de mii de bucureșteni care fac naveta spre birourile din nord, linia 5 devine o alternativă reală la mașina personală. Din decembrie repunem tramvaiele în mișcare pe linia 5.”
Linia 5 asigură legătura rapidă dintre Băneasa, zona de birouri din Barbu Văcărescu – Floreasca și centrul orașului. Reluarea circulației este considerată esențială pentru mobilitatea în nordul Capitalei.
Un amănunt care atrage atenția este faptul că, deși inițial autoritățile au anunțat că traseul tramvaiului va fi protejat prin garduri, până la acest moment acestea nu au fost montate.

Un șantier cu întârzieri mari: lucrări începute în 2024 și prelungite din cauza datoriilor și schimbărilor de proiectare
Modernizarea liniei 5 a început în februarie 2024 și ar fi trebuit finalizată în 12 luni. În realitate, lucrările au durat aproape dublu, fiind întârziate de:
- restanțele Primăriei Municipiului București către constructor, de ordinul milioanelor de euro;
- modificarea soluțiilor tehnice în timpul execuției;
- schimbarea structurii peroanelor (de la asfalt la granit, cu ghidaje pentru nevăzători);
- defrișarea mai multor arbori de pe bulevard pentru lărgirea peroanelor (detalii aici).

Constructorul Marian Mândrilă (Mari Vila Com) declara recent pentru Buletin de București că „lucrările sunt gata” și că reluarea traficului depinde exclusiv de decizia PMB.
Linia modernizată are 4,2 kilometri și o valoare totală de 170 milioane lei (cu TVA), fiind primul lot din programul anunțat în 2024 de fostul primar general Nicușor Dan:
„Începem lucrările la linia 5 – de la Podul Băneasa până la Ștefan cel Mare – 4,2 kilometri. Termenul de execuție este de 12 luni. Lucrarea costă 170 de milioane de lei cu TVA inclus. Este primul lot care începe din toate cele pe care o să le facem pentru a avea toate liniile de tramvai modernizate în București. Peste 2 ani și jumătate nu vor mai exista linii nemodernizate.”, a declarat Președintele Nicușor Dan și fost Primar General, la începutul lucrărilor din februarie 2024
Ce s-a modernizat pe linia 5
- s-a înlocuit complet calea de rulare
- s-a schimbat integral rețeaua de contact
- s-au reconstruit peroanele
- s-a modernizat substația electrică de tracțiune Nordului