Spania, reputată în întreaga lume pentru muzica și dansul Flamenco, coridele sau plajele fantastice cu mult soare, trece în ultimii ani prin veri marcate de valuri extreme căldură, pe fondul schimbărilor climatice tot mai dure. În luna august a anului trecut, Spania a înregistrat cea mai ridicată temperatură din istorie – 47,4 grade Celsius – în Montoro, un oraș situat în provincia Córdoba (detalii aici).
Pentru a diminua efectele negative ale acestor temperaturi insuportabile, în Madrid se va implementa un proiect grandios de reamenajare urbană, denumit Madrid Nuevo Norte, gândit să scadă temperatura orașului cu aproximativ 4 grade Celsius.
“Este cel mai important proiect de transformare urbană prin care va trece capitala Spaniei și unul dintre cele mai importante din Europa, conceput pentru a îmbunătăți calitatea vieții cetățenilor și pentru a crea un Madrid mai eficient, durabil și mai prosper”, se arată pe website-ul oficial Madrid Nuevo Norte.
Proiectul, administrat și promovat de compania privată Distrito Castellana Norte, se va întinde pe o arie de circa 3.3 milioane de metri pătrați și va avea o suprafață verde de peste 400.000 de metri pătrați.
“Grădina de vânt” – elementul emblematic al proiectului, care va deveni un nou reper al Madridului
Planurile vizează construcția unui parc uriaș în zona de nord a orașului care va include o “grădină de vânt”. Aceasta ar urma să capteze curenții de aer rece și să îi disperseze în jurul parcului, ajutând la scăderea temperaturii.
Structura grădinii este proiectată în formă de spirală și ar urma să fie formată din vegetație verde, precum mușchi și ferigi, care se va ridica deasupra vârfurilor copacilor pentru a atrage aerul mai rece și a-l difuza în jos, spre suprafața parcului.
Designerii spun că aspectul parcului se va baza pe tehnici antice din Orientul Mijlociu de aranjare a turnurilor și a amenajării grădinilor pentru a prinde și a distribui briza, creând un efect de „aer condiționat” urban.
76% din întreaga suprafață a parcului va rămâne spațiu public
Informațiile publicate de Madrid Nuevo Norte susțin că peste 76% din întreaga suprafață a parcului va rămâne spațiu public și va fi utilizat în scopuri publice. În plus, parcul va găzdui și zone cu dezvoltare mixtă (apartamente, birouri, spații comerciale, spații de petrecere a timpului liber și alte facilități).
“Întregul parc va fi o pădure urbană care va funcționa ca un condensator de aer condiționat, creând un microclimat care se va dispersa pe străzile de lângă parc”, a declarat pentru publicația The Times (detalii aici) – arhitectul Fernando Porras, de la Porras Guadiana Arquitectos, unul din studiourile care a câștigat licitația proiectului.
Se dorește ca 80% din deplasările cetățenilor să fie realizate cu mijloacele de transport în comun, cu bicicleta sau pe jos
Designul urban al proiectului va permite ca toate locațiile de interes să fie poziționate aproape de locuitori și să fie interconectate printr-o rețea eficientă de transport public. Astfel, în noile cartiere care se vor construi, călătoriile se vor face preponderent pe jos, cu bicicleta sau cu un mijloc de transport în comun. De asemenea, birourile, magazinele și casele vor coexista pentru a permite multor oameni să locuiască lângă locul de muncă, economisind mii de călătorii pe zi și reducând semnificativ poluarea.
Rețeaua extinsă de transport public se ramifică din Gara Chamartín, care asigură legaturi feroviare între capitală și nord-vestul Spaniei
Planul rețelei de transport include stații de metrou, de cale ferată, dar și autobuze urbane și interurbane. Infrastructura de mobilitate va fi digitalizată inteligent, iar acest lucru va contribui la transformarea transportului public în opțiunea preferată a locuitorilor.
Mai mult, modelul urban inovator al Madrid Nuevo Norte propune o eficiență energetică maximă a clădirilor și a spațiilor care urmează să fie construite, prin instalarea mai multor panouri solare și integrarea producției de energie solară pe străzi și în piețele noului cartier.
Acest proiect a venit din necesitatea de a integra Gara Chamartín și toate infrastructura sa feroviară de oraș. De mulți ani, această infrastructură a creat o ruptură uriașă care izolează zona de nord a Madridului, cu multe dezavantaje pentru milioane de cetățeni. Proiectul de regenerare urbană nu numai că va rezolva problemele legate de mobilitate, securitate și lipsa serviciilor publice, dar va poziționa și Madridul în grupul orașelor europene care vor răspunde cel mai bine la schimbările sociale și economice ale deceniile care vor urma, punând umărul la un viitor sustenabil.
Informațiile utilizate în acest articol au fost preluate de pe website-ul oficial Madrid Nuevo Norte, care poate fi accesat aici. (link 2)
Sursă foto: Madrid Nuevo Norte