Credit foto: Cristi Dangeorge / Shutterstock.com
Nicușor Dan, primarul general al Municipiului București, a susținut astăzi, 28 februarie, o conferință de presă în cadrul căreia a vorbit despre mai multe teme de actualitate. Printre acestea, poluarea din Capitală, care a fost deosebit de crescută în ultimele zile.
Comisarul șef al Gărzii de Mediu, Andrei Corlan, a precizat într-o intervenție la un post de televiziune faptul că autoritatea sa va sancționa Primăria Municipiului București cu o amendă în valoare de 100.000 de lei (aproximativ 20.000 de euro).
În intervenția de astăzi, Nicușor Dan a spus că PMB va contesta amenda:
”O să contestăm. N-am produs noi poluarea. Poluarea este rezultatul unor politici urbane dezastruoase de 20 de ani. Suntem ca un pacient care vine la medic și spune că fumează de 20 de ani, dar vrea un medicament care să-l scape de boala la plămâni. Se poate, dar durează.”, a explicat edilul.
Nicușor Dan a spus care consideră că sunt principalele probleme în ceea ce privește calitatea aerului și a vorbit despre pericolul ca situația să se înrăutățească:
”În primul rând, noi nu trebuie să mai avansăm în boală. Că putem să și avansăm – dacă vom continua cu dezvoltarea urbană așa cum am văzut-o 20 de ani, sigur că poluarea va fi și mai mare. Dacă vom construi complexe de blocuri fără școli și grădinițe, toți oamenii care locuiesc acolo se vor urca în mașină să-și ducă copiii la școală. Dacă ne comportăm cu indiferență față de sistemul de termoficare și calitatea scade, vom avea zeci de mii, sute de mii de oameni care se vor debranșa și vor pune centrale de apartament.
Deci, în primul rând trebuie să menținem starea pe care o avem acum. Sursele de poluare sunt cele pe care le știm cu toții – traficul rutier și încălzirea, motiv pentru poluarea e mai mare iarna.”
Primarul general a spus și care au fost măsurile luate de primărie până acum și care pot avea ca efect reducerea poluării în timp:
”Pe trafic, avem nevoie de soluții sistematice: în primul rând, transportul public, pentru care am cumpărat vehicule noi (autobuze, troleibuze, tramvaie), modernizăm liniile de tramvai și vom extinde infrastructura de tramvai. Mulțumim bucureștenilor că folosesc mai mult transportul public!
Pentru a folosi autostrada de centură, avem proiectul drumurilor radiale care ies până în această autostradă. În curând, vom semna și contractul aferent studiului de fezabilitate pentru semaforizarea inteligentă.
Pe partea de încălzire, vom moderniza anul acesta 70 de kilometri de conducte de pe rețeaua primară. Atunci, pe măsură ce calitatea serviciului se îmbunătățește, vor reveni la noi oamenii și-au pus centrale individuale.”, a precizat Nicușor Dan.
La mijlocul lunii februarie, GreenCommunity a prezentat concluziile unui raport realizat de Ecopolis și AerLive.ro despre calitatea aerului din București în 2023 – acest articol poate fi accesat aici.
Cetățenii vor putea să ceară despăgubire în instanță autorităților locale dacă se îmbolnăvesc din cauza poluării aerului.
Pe 20 februarie, europarlamentarul Nicu Ștefănuță, în calitate de raportor și negociator pe dosarul despre calitatea aerului din partea Grupului Verzilor, a anunțat faptul că a fost obținut un acord la Consiliul UE pentru o nouă directivă pentru aer mai curat.
Potrivit unei postări pe pagina de Facebook a lui Nicu Ștefănuță, cetățenii vor putea să ceară despăgubire în instanță autorităților locale dacă se îmbolnăvesc din cauza poluării aerului.
Ce va impune directiva?
- standarde mai stricte de pentru particulele fine din aer, PM 2.5, PM 10, SO2 și NO2 și alți poluanți, de două ori sau 2.5 ori decât standardele actuale
- obligativitatea măsurării în zonele în care există poluare
- acces în instanță și despăgubiri pentru cetățenii care se îmbolnăvesc (fac astm, cancer pulmonar) din cauza depășiriilor regulate ale calității aerului in zonele în care se măsoară calitatea aerului
- planuri concrete despre cum are de gând statul sa respecte legislația și să rezolve problemele în zonele complicate
Alte precizări din partea europarlamentarului:
”Noua legislație va trebuie transpusă în doi ani de zile iar noile limite pentru particule poluante vor trebui respectate începând cu 2030. Până atunci statele vor trebui să pregătească ghidurile cu măsuri prin care să arate Comisiei ca autoritățile știu ce au de făcut.
Știați că…
- România este în risc de infringement din cauza necolectării datelor în ceea ce privește poluarea aerului?
- Niciunul dintre oraşele României monitorizate de Agenţia Europeană de Mediu (AEM) nu are o calitate bună a aerului?
- Peste 21.000 de decese din România au fost asociate cu poluarea, în fiecare an?
- Bucureștenii ar putea trăi cu patru ani mai mult dacă poluarea ar fi redusă?”