Credit foto: nyc.gov
Orașul New York își va remodela unul dintre bulevardele sale emblematice – 5th Avenue – după modelul orașelor occidentale europene – cu mai multe spații verzi, spații publice și trotuare mai largi. Numărul de benzi va fi redus de la 5 la 3 (2 pentru autoturisme + o bandă unică pentru autobuze).
Primarul orașului New York, Eric Adams, și Future of Fifth Partnership și-au dezvăluit planurile de a transforma Fifth Avenue între Bryant Park și Central Park într-un bulevard centrat pe pietoni, întărind statutul emblematicului coridor ca motor economic și creator de locuri de muncă pentru New York City.
Propunerea vizează extinderea trotuarelor cu 46%, scurtarea trecerilor de pietoni, pentru a le face mai sigure, reducerea numărului de benzi auto de la cinci la trei și plantarea de arbori și alte plante. Odată finalizată, această investiție – prima reproiectare majoră din istoria de 200 de ani a bulevardului – se preconizează că se va amortiza în mai puțin de cinci ani, prin creșterea veniturilor din impozitul pe proprietate și pe vânzări.
”În acest moment, 70% dintre oamenii de pe Fifth Avenue sunt pietoni”
„New-yorkezii merită un bulevard emblematic care va rivaliza cu restul lumii – și împreună cu Future of Fifth Partnership, vom oferi exact asta”, a spus primarul Adams. „În acest moment, 70% dintre oamenii de pe Fifth Avenue sunt pietoni, dar pot folosi doar mai puțin de jumătate din spațiu. De sărbători, înseamnă 23.000 de oameni în fiecare oră – înghesuiți ca sardinele pe trotuare îngrădite. Nu are sens – așa că vom inversa scenariul. Aproape dublăm spațiul pe pe care oamenii îl pot folosi pentru a merge pe jos, adăugăm sute de copaci și jardiniere noi, instalăm locuri de recreere și multe altele. Și cel mai bine, odată finalizat, proiectul se va amortiza în mai puțin de cinci ani prin creșterea veniturilor fiscale. Aceasta este o victorie uriașă pentru New York City și sunt recunoscător Asociației Fifth Avenue, Grand Central Partnership, Central Park Conservancy și Bryant Park Corporation, precum și aleșilor noștri locali, pentru parteneriatul lor de-a lungul acestui proiect generațional.”
„Oamenii de pe tot globul identifică Fifth Avenue drept o destinație de prim rang pentru plimbări și cumpărături. Dar reputația sa crescută înseamnă și că trotuarele sale și-au atins capacitatea, găzduind mai mulți oameni pe oră în sezonul de vârf decât Madison Square Garden”, a declarat viceprimarul pentru Operațiuni Meera Joshi. „Prin extinderea trotuarelor, putem transforma acest bulevard într-un loc emblematic, un loc pentru toți și în special pentru pietoni – care vor putea circula în siguranță pe trotuare. Este o investiție pentru viitor, un bulevard verde și durabil care va crește odată cu orașul nostru.”
„New-yorkezii și vizitatorii merită spații publice accesibile și primitoare. Se dovedește în repetate rânduri că afacerile locale prosperă atunci când pietonii au prioritate”, a declarat Ya-Ting Liu, directorul șef al domeniului public al orașului New York. „Acest nou design interesant va transforma Fifth Avenue într-un bulevard verde, plin de copaci și plante, unde pietonii vor avea la dispoziție spațiul de care au nevoie și în care să se simtă bineveniți. Aștept cu nerăbdare să avansăm cu acest design și să revitalizăm acest bulevard emblematic din New York.”
Cum arată 5th Avenue în prezent și ce schimbări vor fi făcute
Fifth Avenue are în prezent o lățime de 30 metri și este compus din cinci benzi de circulație și două trotuare de 7 metri fiecare. Chiar dacă pietonii reprezintă 70 la sută din tot traficul de pe bulevardul, trotuarele reprezintă doar 46 la sută din spațiu. Trotuarele deservesc și până la 23.000 de persoane pe oră în timpul sărbătorilor – echivalentul unui Madison Square Garden (MSG) complet plus 4.000 de persoane suplimentare.
Configurația actuală nu mai poate găzdui acest volum de trafic pietonal, mai ales având în vedere că doar 4 metri și jumătate pe ambele părți sunt neobstrucționati pentru mers pe jos; restul este ocupat de infrastructura stradală, cum ar fi semnalizare, stații de autobuz, iluminat și coșuri de gunoi.
Noul design prevede o creștere importantă în lățime a trotuarelor – la 10 metri fiecare, extinzând spațiul de mers neobstrucționat la 7,5 metri pe fiecare parte și adăugând o altă secțiune de 2 metri jumătate lățime pentru copaci. Aceste modificări vor reduce lungimile trecerilor de pietoni cu mai mult de o treime, sporind siguranța.
Peste 230 de arbori noi vor fi plantați – o măsură bine venită pentru atenuarea efectelor încălzirii globale
Dincolo de reechilibrarea spațiului de pe Fifth Avenue pentru a reflecta utilizarea acestuia, noul design înverzește, de asemenea, bulevardul – cu mai mult de 230 de copaci noi și 20.000 de metri pătrați de jardiniere.
”Greening Fifth Avenue”, prin plantarea de arbori, va determina o umbrire suplimentară a străzii pentru a proteja împotriva căldurii și va crea o infrastructură inovatoare pentru apă pluvială, pentru a preveni inundațiile. Designul se inspiră din reperele istorice și influențele Art Deco ale Fifth Avenue, sporind caracteristicile arhitecturale emblematice care fac parte din identitatea vizuală a bulevardului.
Proiectul este inspirat și din alte reproiectări emblematice ale străzilor comerciale, inclusiv Champs Elysees din Paris; Calle Serrano din Madrid; Străzile Bond, Oxford și Regent din Londra; și Ginza în Tokyo. Efortul se bazează pe principiile de bază ale planului de acțiune al grupului „New” New York, care a identificat spațiul public ca o forță cheie pentru redresarea economică a orașului.
Fifth Avenue a fost mult timp o putere economică pentru New York City. Bulevardul este responsabil pentru 313.000 de locuri de muncă directe și indirecte, care la rândul lor generează 44,1 miliarde de dolari în salarii totale și 111,5 miliarde de dolari în producția economică totală în fiecare an. Mai mult, de când primarul Adams a anunțat acest proiect în decembrie 2022, Fifth Avenue a cunoscut un val fără precedent de investiții în renovări comerciale, vânzări record și activitate de leasing. Din 2023, au existat peste 10 vânzări imobiliare comerciale pe Fifth Avenue, în valoare totală de 3,9 miliarde de dolari.
Via nyc.gov