Primarul General al Bucureștiului, Nicușor Dan, a anunțat finalizarea Masterplanului Velo, un document strategic pentru dezvoltarea infrastructurii de biciclete. Acesta a fost elaborat de către firma F.I.P. Consulting.
Pe măsură ce Masterplanul Velo a fost elaborat, GreenCommunity a oferit în mod constant informații despre acest document. Astfel, în luna martie am prezent o serie de concluzii preliminare, printre care un sondaj realizat cu locuitorii Capitalei, care a relevat faptul că 18% dintre bucureșteni ar alege să se deplaseze și cu bicicleta, dacă ar avea infrastructură atractivă. Ulterior, am prezentat și varianta inițială a traseelor propuse.
Au avut loc consultări ale societății civile și astăzi ajungem la o variantă finală a documentului strategic, care se află și ea în dezbatere publică. De altfel, Nicușor Dan invită bucureștenii să analizeze documentația care se regăsește pe site-ul Primăriei Municipiului București – ea poate fi vizualizată accesând acest link.
Masterplanul Velo, pe scurt:
- Prin acest MasterPlan Velo, primăria propune o rețea de piste pentru biciclete extinsă la nivelul Capitalei. Rețeaua va fi structurată în două categorii: magistrală – pe principalele bulevarde și secundară – pe străzi cu trafic mai redus.
- Propune standarde minime de amenajare a pistelor, atât din punct de vedere al siguranței, confortului, atractivității sau coeziunii între trasee
- Masterplanul prevede ca pistele propuse să fie realizate preponderent pe carosabil – fie în configurație unidirecțională – câte o pistă pe fiecare sens – sau bidirecțională – pistă dublu sens pe aceeași parte a străzii (de ex. Calea Victorie). Se prevede ca standard și o zonă de siguranță lângă pistă, dar și o barieră fizică pentru separarea de trafic. În cazul în care acest standard nu poate fi respectat, pistele se pot amenaja și pe trotuar, acolo unde este suficient de lat – însă se prevede delimitarea fizică față de spațiul pietonal prin diferența de nivel și/sau sisteme de protecție, precum jardiniere, aliniament verde, bordură sau gard.
- Lățimea minimă a unei piste pentru biciclete ar trebui să fie 1,25 – 1,50 metri pe sens pentru rețeaua magistrală și 1,00 – 1,50 metri pentru rețeaua secundară.
- Se prevede și posibilitatea de a realiza străzi cu traseu sugerat pentru biciclete pe artere colectoare sau străzi de importanță locală, cu un flux auto redus. Astfel, se va utiliza infrastructura rutieră existentă și se va marca traseul sugerat pentru bicicliști. Pe aceste străzi, ar avea prioritate bicicliștii, iar viteza de circulație a autoturismelor ar fi limitată la 30 de km/h.
- În cadrul Masterplanului Velo se oferă diferite exemple de reconfigurări prin care pot fi adăugate pistele de biciclete, în funcție de profilul străzii – fie prin reconfigurarea sau renunțarea la parcările de la bordură, reducerea lățimii benzilor auto, renunțarea la o bandă auto sau amenajarea pe trotuar cu separare față de fluxul pietonal.
- Masterplanul Velo propune un calendar de implementare pe 5 ani pentru rețeaua magistrală (între 2025 și 2029) – ce însumează aproape 150 de kilometri. Este propusă și o prioritizare a construcției acestor magistrale după factori precum numărul de locuitori deserviți sau cât de ușor este de implementat respectivul traseu. Amenajarea rețelei magistrale ar trebui să coste Primăria Bucureștiului aproximativ 63 de milioane de euro, după estimările din Masterplan.
- De altfel, se propune îmbunătățirea pistelor existente cu un cost estimat de aproape 6 milioane de euro. Cât despre rețeaua secundară de 415 kilometri, care se află preponderent pe străzi aflate în administrare primăriilor de sector, aceasta ar trebui să coste în total peste 71 de milioane de euro și să fie implementată până în 2035. Masterplanul Velo mai propune și alte acțiuni, precum amenajarea de parcări pentru biciclete sau punerea în funcțiune a unui sistem de bike-sharing automatizat, cu 350 de stații.