Sâmbătă, 18 Martie, de la ora 11:00 societatea civilă va protesta în fața Primăriei din Sinaia împotriva proiectului de construire a unei parcări supra-etajate în fața gării, care ar afecta patrimoniul istoric și natural al stațiunii prin distrugerea definitivă a Aleii Caraiman.
Mai multe forțe civice din Sinaia, Breaza, Brașov, București și Urziceni se unesc în protest pentru salvarea Aleii Caraiman, o zonă cu puternică încărcătură istorică. Așa cum precizează asociațiile civice în comunicatul de presă, primarul Vlad Oprea forțează construcția unei parcări ”monstruoase” care ar însemna distrugerea Aleii Caraiman, dar și a dealului dintre Gara Sinaia și Hotel Caraiman, două edificii importante ale orașului.
”Nu putem pune în pericol monumente istorice, distruge spații verzi sau tăia păduri cu scopul dezvoltării urbane”
“Desigur că orașul are nevoie de parcări, dar aceste dezvoltări urbane trebuie să fie amenajate doar în locurile care respectă toate normele de urbanism și care asigură protejarea patrimoniului istoric și cultural. Nu putem pune în pericol monumente istorice, distruge spații verzi sau tăia păduri cu scopul dezvoltării urbane, există soluții alternative la acest proiect care nici măcar nu au fost luate în calcul de primarul Oprea” a spus Dan Trifu de la Eco-Civica
”Parcurgerea la picior a Aleii Caraiman de la Gara Sinaia până la parcul Dimitrie Ghica este un ritual de neînlocuit și sănătos pentru corp și suflet. Este unul dintre locurile acelea puține unde revenim de multe generații și simțim că timpul a stat. Când totul se schimbă, unele locuri trebuie să rămână așa cum le știm. Sunt hrană pentru suflet și ar fi o traumă pentru mulți ca Aleea Caraiman să rămână doar în tablouri”, adaugă Gabriel Păun, președintele Agent Green.
“Din păcate, primarul Vlad Oprea a rămas surd la orice argumente raționale și legale și continuă cu proiectul său distructiv și abuziv. Societatea civilă nu poate asista pasiv cum un edil, despre care aflăm tot mai des în ultima vreme că acționează în disprețul legii, distruge Sinaia, orașul regal, perla Văii Prahovei și una dintre cele mai importante atracții turistice ale României”, a mai declarat Diana Voicu, președinte Inițiativa România.
”Cetățenii nu trebuie să accepte superficialitatea și inconștiența cu care primarul vrea să rezolve problema parcărilor”
”Nu-i niciun secret că e nevoie de infrastructură rutieră pe Valea Prahovei, dar la fel de clar este că soluția Primăriei Sinaia este dintre cele mai proaste. Cetățenii nu trebuie să accepte superficialitatea și inconștiența cu care primarul vrea să rezolve problema parcărilor prin distrugerea unui element important din patrimoniul natural și cultural al comunității”, a mai declarat Ciprian Gălușcă, coordonator al campaniei pentru păduri și biodiversitate, Greenpeace România
“Credem că există o limită până la care putem merge cu tot acest confort. Nu poți să distrugi Aleea Caraiman ca să faci parcare! Sinaia este o stațiune turistică montană, cine vine la Sinaia vine pentru peisaje, pentru aerul curat, dar și pentru a face mișcare. Pare că încercăm să mutăm obiceiul acesta de a parca în ușa liftului (dacă se poate) din marile orașe, pe panta muntelui. Înțelegem necesitatea locurilor de parcare în stațiune pentru că este una foarte frecventată, dar cerem administrației publice să ia măsurile astea cu responsabilitate și nu doar de dragul confortului!” – Angi Șerban, Corupția Ucide
Ordinul Arhitecților din România a transmis, la rândul său, ca autoritate în materie de urbanism, că ”în cazul stațiunii Sinaia, este necesară identificarea unei soluții de amplasare a parcării de tip Park&Ride care să nu pună în pericol identitatea localității”.
Protestul este sprijinit de Agent Green, Inițiativa România, Declic, Fundația Eco-Civica, Corupția Ucide, Ziar Sinaia și Greenpeace.
Ce spunea Primăria Sinaia în octombrie 2022?
Primăria Sinaia anunța în luna octombrie a anului 2022 că pot fi reluate demersurile pentru construcția parcării, după o decizie definitive a Înaltei Curți de Casație și Justiție. Inițial, în urma unei investigații a jurnaliștilor de la Rise Project, Ministerul Dezvoltării a emis în mai 2020 o decizie de reziliere a contractului. Însă Primăria Sinaia a contestat decizia în instanță și a avut câștig de cauză, inclusiv în urma recursului.
„În 25 aprilie 2019, primarul oraşului Sinaia, Vlad Oprea semna contractul de finanţare cu bani europeni, pentru proiectul ‘PARK & RIDE“ în valoare 5,85 milioane de euro. În zona gării din Sinaia trebuia să înceapă construirea unei parcări etajate, parter şi 6 nivele, la care se adaugă un subsol parţial şi un nivel 7-terasă exterioară la B-dul Carol I. Din păcate, în urma unor intervenţii în presă şi a iniţierii unor petiţii publice de rea credinţă, proiectul a fost blocat şi s-a ajuns la instanţă. În urma analizării tuturor argumentelor în data de 30 septembrie, adică la mai bine de 3 ani, Primăria Oraşului Sinaia a avut câştig de cauză. Astfel, Proiectul Construire Park & Ride va fi implementat în curând”, se arată în comunicatul primăriei remis la acel moment, citat în publicația Adevărul.ro
Sursă foto principal: riseproject.ro