O echipă formată din 30 de studenți ai Universității de Tehnologie din Eindhoven (Țările de Jos) a pus bazele unei invenții notabile pentru progresul mobilității sustenabile: mașina electrică cu zero emisii, care absoarbe dioxid de carbon din atmosferă în timp ce este condusă. Unic în lume, prototipul a fost denumit “ZEM”, acronim al Zero Emission Mobility.
Metode de producție durabile
Mașina complet electrică are la bază un acumulator Cleantron litiu-ion și este fabricată aproape complet din materiale plastice reciclate. În procesul de producție, studenții au utilizat o metodă nouă – fabricația aditivă. Structura monococă (ansamblul constituit din șasiu și caroserie) și panourile caroseriei au fost imprimate 3D în forma exactă, fără a se face risipă de materiale. În plus, materialele plastice circulare utilizate pot fi mărunțite și reutilizate pentru alte proiecte, la finalul vieții vehiculului.
De ce ZEM este unic și cu ce se diferențiază față de un vehicul electric obișnuit?
Vehiculele electrice convenționale, spre deosebire de cele cu motoare termice, nu emit particule de CO2 în timp ce sunt conduse. Cu toate acestea, fabricarea celulelor de baterie și a unora dintre piese constituie un proces poluant. ZEM își propune să compenseze acest lucru folosind o tehnologie inovatoare și unică de captare a carbonului.
Prototipul este dotat cu două filtre care pot capta până la două kilograme de CO2 pe o distanță condusă de 30.000 km, conform estimărilor echipei. În ciuda faptului că este o cantitate relativ redusă, studenții speră să mărească capacitatea filtrelor în următorii ani, posibil și printr-o colaborare cu producători din industria auto. Ei își imaginează un viitor în care filtrele pot fi curățate cu ușurință la stațiile de încărcare, în timp ce bateriile se încarcă.
Încărcare bidirecțională alimentată de panouri solare
O altă tehnologie viitoare implementată pe ZEM este încărcarea bidirecțională. Practic, prototipul are instalat pe acoperiș un sistem de panouri solare care poate transmite energie atât bateriilor mașinii, cât și altor consumatori externi. ZEM se poate transforma într-o “baterie portabilă” pentru locuință când nu este condus, oferind casei energie verde atunci când este necesar.
“Scopul nostru final este să creăm un viitor mai durabil”, susține Jens Lahaije, membru al echipei de la Universitatea de Tehnologie din Eindhoven. “Această mașină a fost realizată cu scopul de a minimiza emisiile de CO2 în timpul fazei de fabricație, al fazei de viață și al fazei de sfârșit de viață”, a mai declarat acesta, potrivit Euronews Green.
Informații via TUECOMOTIVE – mai multe detalii aici.
Sursă foto: Bart van Overbeeke, tue.nl