Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a finalizat ieri recepția pentru introducerea în serviciul comercial a trenului electric RE-IR TS07, produs de Alstom. Garnitura a fost predată către CFR Călători și urmează să circule pe rutele interregionale din primul contract de servicii publice licitat în România (CSP-L1).
TS07 este al șaptelea tren Coradia Stream livrat din totalul de 37 comandate în 2022. Modelul este gândit pentru legături rapide între marile orașe și va fi operat de CFR Călători.
Pe ce rute va circula noul tren
TS07 va putea circula pe rutele cuprinse în contractul CSP-L1:
- București – Constanța
- București – Craiova
- București – Ploiești – Brașov – Sighișoara – Alba Iulia – Deva – Arad – Timișoara
- București – Craiova – Drobeta Turnu Severin – Timișoara – Arad
- București – Craiova – Târgu Jiu – Deva
Noile trenuri sunt așteptate să reducă problemele de fiabilitate și să facă serviciile interregionale mai previzibile, în special pe rutele cu trafic intens.
TS09 a trecut testele FAT în București și intră în ultima etapă înainte de exploatare
Tot ieri, ARF, EGIS și Alstom au derulat testul de acceptare la fabrică (FAT) pentru trenul TS09, împreună cu recepția preliminară. Verificările au inclus inspecția garniturii și documentația tehnică, necesare pentru confirmarea conformității cu cerințele de proiectare.
TS09 va deveni proprietatea ARF după parcurgerea probelor de anduranță, etapa finală înainte de introducerea în circulație.
TS10, testată în Germania: sosire estimată în jurul datei de 14 decembrie
Între 25 și 27 noiembrie, echipele ARF și EGIS au participat la testele FAT ale trenului TS10, desfășurate la fabrica Alstom din Bautzen, Germania. Garnitura este programată să ajungă în România în jurul datei de 14 decembrie și va intra ulterior în probe de circulație, de minimum 2.000 km.
Testele FAT sunt proceduri standard pentru trenurile noi și sunt separate de fazele de certificare și autorizare necesare înainte de introducerea în exploatarea comercială.
Investiție de peste 1,7 miliarde lei pentru trenuri noi pe rute interregionale
Proiectul celor 37 de trenuri RE-IR este finanțat în două etape succesive, prin POIM 2014–2020 și Programul Transport 2021–2027. Valoarea totală depășește 1,7 miliarde lei, dintre care peste 1,2 miliarde provin din fonduri europene.
Obiectivul programului este modernizarea transportului feroviar interregional: legături mai rapide între București și principalele centre urbane, timpi de călătorie reduși și o calitate mai bună a serviciilor oferite pasagerilor.