Proiectele slabe și lipsa de interes din partea Primăriei Municipiului București deșertifică bulevarde. Într-o Capitală care se confruntă cu probleme serioase de poluare, puține spații verzi și valuri de căldură extremă pe timpul verii, administrațiile Capitalei continuă să prioritizeze mașina și asfaltul, în locul copacilor și soluțiilor alternative de transport.
Mărturie în acest sens stau proiectele de modernizare ale unor bulevarde, realizate în ultimii ani, care au lăsat în urmă zone deșert – fără arbori, fără sursa de oxigen și umbră. Le luăm pe rând și detaliem situația fiecărui caz în parte.
Bd. Barbu Văcărescu – minus 82 de copaci
Cea mai recentă situație – Bd. Barbu Văcărescu, care va rămâne fără 82 de arbori după înlocuirea șinelor de tramvai. Șinele de pe linia 5 erau un dezastru, astfel că schimbarea lor vine ca o gură de oxigen pentru mobilitatea oamenilor către zona de business din Nord. Însă ce se întâmplă cu ”oxigenul” oamenilor care trec pe Bd. Barbu Văcărescu?
Se pare că în urma lucrărilor, carosabilul ”a rămas mai mic” în anumite porțiuni, lucru care s-a întâmplat și din pricina lărgirii peroanelor de tramvai, pentru a se încadra în normative (lucru benefic, de altfel). Însă singura soluție pe care au găsit-o reprezentanții administrației a fost să îndepărteze 82 de arbori și să reducă trotuarele (și așa destul de înguste) cu până la 50 de centimetri.
Vorbim despre 55 de copaci care vor fi defrișați și alți 27 care vor fi transplantați.
Organizațiile civice, precum Străzi pentru oameni, spun că găsirea unei soluții ar fi trebuit să se întâmple alături de comunitate, organizații și specialiști (mai multe detalii, aici). Poate că prin colaborare, s-ar fi putut reduce la minimum daunele de mediu și s-ar fi putut găsi soluții alternative (precum îngustarea benzilor de circulație).
Șoseaua Fabrica de Glucoză – minus 240 de copaci (care ar fi trebuit plantați)
Rămânem în zona de Nord și ne îndreptăm atenția spre Șoseaua Fabrica de Glucoză. Un proiect fanion al administrației Firea, finalizat în 2020, care trebuia să transforme o stradă îngustă într-un adevărat bulevard cu două benzi pe sens, piste de biciclete, trotuare civilizate și peste 240 de arbori, care ar fi trebuit plantați.
S-a dovedit a fi mai mult o autostradă, cu benzi late, parapet New Jersey pe mijloc și un fiasco pentru oricine NU tranzitează bulevardul într-o mașină. Strada a fost prost proiectată, trotuarele s-au dovedit a fi extrem de înguste și s-a renunțat la plantarea promisă de copaci.
Am numărat pe Google Earth peste 240 de alveole pentru arbori au fost asfaltate (pentru ca trotuarul să poată acomoda măcar un cărucior pentru copii). Iar experiența de a utiliza trotuarele nu este deloc plăcută, în special vara, în plin soare.
Potențială soluție: trotuarul refăcut de la 0 și extins pe toată suprafața ocupată de actualul trotuar + pista de biciclete. Realizarea de noi alveole pentru copaci și spații verzi. Trasarea pistelor de biciclete pe carosabil, prin îngustarea benzilor de circulație.
Bd. Ghencea – minus 91 de arbori
Bulevardul Ghencea, în dreptul Stadionului Steaua, se află în proces de lărgire în ultimii ani (parte din prea-bine cunoscutul proiect de lărgire a Prelungirii Ghencea, care pare că nu își mai găsește finalul). Deși aici, atât trotuarele, cât și pistele de biciclete sunt ceva mai bine realizate decât în cazul Șoselei Fabrica de Glucoza, problema spațiilor verzi rămâne.
Această secțiune din Bd. Ghencea era destul de umbrită înainte de această modernizare – cu copaci mari, maturi. Ei bine, pentru relocarea instalațiilor electrice de tensiune joasă și medie, a instalațiilor de telecomunicații și a celor de iluminat public, au ”dispărut” 91 de copaci – 82 defrișați și 9 transplantați.
Acum, bulevardul împrumută același model de ”bulevard deșert”, despre care am vorbit și mai sus – și face experiența de deplasare a oricui nu se află într-o mașina de-a dreptul neplăcută – cu mai mult zgomot, poluare, praf și fără niciun pic de umbră.