Studiul de trafic Metroview, dezvoltat de compania americană Strava, reprezintă, în opinia lui Mihai Deneș (vicepreședinte Federația Bicicliștilor din România și președinte GO4FUN România), soluția care poate ajuta autoritățile locale să elaboreze planurile de dezvoltare a infrastructurii de transport, bazându-se pe analizele de mobilitate urbană realizate în timp de real de această aplicație în baza informațiile furnizate de contributori.
”Compania Strava oferă pentru autoritățile guvernamentale studii de trafic pentru că oamenii au aplicație care observă câți pietoni merg în oraș, cât stau la semafoare, pe unde se merge cu bicicleta, pe unde se merge cu trotineta, pe unde se aleargă. Datele respective sunt doar pentru autoritățile guvernamentale. De vreo 3-4 ani încercăm să convingem Primăria Capitalei să cumpere acest studiu. E gata făcut. Acolo se observă și unde stau mașinile mai mult la semafor, și unde sunt străzi cu probleme. În acest fel, s-ar putea rezolva problemele mobilității”, a precizat Mihai Deneș, în cadrul Conferinței ”Orașul la scară umană – Manifest pentru mobilitate urbană sustenabilă” oraganizată de publicația GreenCommunity.
Cea mai simplă metodă de a crea infrastructură pentru biciclete: sensurile unice destinate transportului în comun
În opinia sa, autoritățile locale din România ar trebui să simplifice modul în care se raportează la mobilitatea velo, renunțând la conceptul de ”pistă de biciclete” și adoptând ideea de infrastructură pentru biciclete.
”Vin cu exemplul Clujului, unde benzile unice pentru mijloacele de transport în comun sunt destinate și bicicletelor. Chiar nu am văzut că a fost stânjenit vreun autobuz sau vreun troleibuz de biciclete în Cluj-Napoca. Practic, în acest fel, apelăm la o metodă rapidă de a crea infrastructură. Toate sensurile unice pentru mijloacele de transport în comun pot fi deschise pentru biciclete”, a explicat Mihai Deneș.
Parcările pentru biciclete, esențiale pentru infrastructura velo
Oficialul Federației Bicicliștilor din România a mai vorbit și despre importanța pe care o au parcările pentru biciclete în conceptul de infrastructură velo. ”Pe de altă parte, este foarte important să avem parcări pentru biciclete. Spre exemplu, stațiile de metrou din Pipera au în jurul lor zeci, poate sute de biciclete parcate în fiecare zi, pentru că oamenii vin de la marginea Bucureștiului, lasă bicicleta și merg mai departe cu metroul”, a subliniat Mihai Deneș.
În opinia sa, mobilitatea înseamnă, pe scurt, să te deplasezi rapid și comod, în siguranță, din punctul A în punctul B, de acasă la serviciu, sau de la serviciu către alte destinații. El a dat exemplul pistei de biciclete de pe Calea Victoriei din București, care ajută cicliștii să parcurgă distanța dintre Piața Victoriei și Piața Universității în 6 minute, comparativ cu cele 8 minute pe care le face metroul.
România, singura țară din lume unde există restricție până la 14 ani pentru mersul cu bicicleta
”Trebuie să încurajăm mersul cu bicicleta. Bicicliștii vor apărea acolo unde există o infrastructură sigură. Drept dovadă este pista de pe Calea Victoriei. Trebuie să înțelegem că majoritatea deplasărilor unui om în oraș – cel puțin în București – sunt pe distanțe scurte. Între 2-3 kilometri, poate maxim 5-6 kilometri. Se poate și pe jos, cu trotineta, cu bicicleta sau cu transportul în comun, dacă ar fi predictibil. Toate orașele au locuri unde infrastructura de biciclete poate fi dezvoltată, trebuie doar curaj și asumare pe mulți ani”, a evidențiat Mihai Deneș.
Totodată, el a reamintit că România este singura țară din lume unde există restricție până la 14 ani pentru mersul cu bicicleta. ”Bicicleta s-a născut la satul românesc și era folosită de toată lumea. Noi punem această piedică foarte mare”, a mai menționat președintele GO4FUN România.
Conferința ”Orașul la scară umană – Manifest pentru mobilitate urbană sustenabilă”, organizată de publicația GreenCommunity și moderată de Teodora Tompea, jurnalist DIGI24, a avut loc pe 20 septembrie la ArCub Gabroveni și a fost dedicat promovării și educării societății în direcția adoptării unor obiceiuri de mobilitate urbană prietenoase cu mediul. Evenimentul a fost prezentat de UniCredit Bank și UniCredit Leasing, în calitate de Parteneri Principali, și Ordinul Arhitecților din România – Filiana București, New Kopel Car Import (importatorul autobuzelor BYD), Stratos și Curiera, în calitate de Parteneri.
Printre speakerii care au luat cuvântul s-au numărat Arh. Emil Ivănescu (OAR București), Arh. Irina Meliță (OAR București), Arh. Maria Duda (Baza.Deschidem Orașul), Mihai Deneș (Federația Bicicliștilor din România) și Arh. Iris Popescu (Asociația Metodelor Alternative de Integrare Socială). De asemenea, la conferință au participat și Stelian Bujduveanu (Viceprimar general București), Ciprian Ciucu (Primar Sector 6) și Radu Mihaiu (Primar Sector 2).
GreenCommunity a creat proiectul ”Orașul la scară umană”, o serie de evenimente la care vor fi abordate mai multe probleme ale orașului pentru a promova concepte de sănătate urbană.