Ramă cu hidrogen Siemens Mireo Plus H. Credit foto: Siemens Mobility
România ar putea avea, în sfârșit, primele trenuri alimentate cu hidrogen. Potrivit informațiilor postate de către secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionuț-Cristian Săvoiu, pe pagina sa de Facebook, asocierea Siemens Mobility – formată din Siemens Mobility SRL, Siemens Mobility GmbH și Siemens Mobility Austria GmbH – a depus, pe 28 aprilie 2025, singura ofertă pentru achiziția a 12 automotoare RE-H (cu tracțiune electrică bazată pe pile de combustie cu hidrogen), o investiție derulată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) prin PNRR.
Valoarea estimată a contractului variază între 1,59 miliarde lei și 2,46 miliarde lei fără TVA, în funcție de perioada de mentenanță asigurată. Contractul acoperă, inițial, 15 ani de mentenanță și reparații, cu posibilitatea de prelungire pentru încă 15 ani, ceea ce ar însemna un serviciu complet de întreținere pe durata a 30 de ani.
Durata contractului, ce prevede livrarea, serviciile asociate și mentenanța, este de 225 de luni, adică aproape 18 ani și 9 luni.
Trenuri curate pentru linii neelectrificate
Cele 12 trenuri vor fi folosite pe mai multe rute feroviare neelectrificate, aflate sub contracte de servicii publice, inclusiv:
- București – Pitești, cu extindere până la Piatra Olt – Craiova
- București – Aeroportul Henri Coandă
- București – Târgoviște
- București – Pitești – Curtea de Argeș
Scopul este dublu: decarbonizarea transportului feroviar și creșterea frecvenței și calității serviciilor pentru zonele deservite.
Un proiect cu obstacole: trei licitații anulate anterior
Am ajuns, practic, la a patra licitație pentru achiziția a 12 trenuri cu hidrogen, precedentele 3 fiind anulate. Prima licitație a fost lansată încă din anul 2022. La primele două licitații nu au fost depuse oferte, iar la cea de-a treia, singura ofertă, primită de la un consorțiu format din Alstom Transport și Linde Gaz România, a fost declarată neconformă.
În decembrie 2024, ARF a relansat pentru a patra oară procedura de achiziție, iar acum Siemens este singurul ofertant.