Bucureștiul face un nou pas către un transport public mai inteligent și mai eficient prin integrarea unui sistem revoluționar de monitorizare a aglomerației în autobuze și tramvaie. În cadrul proiectului Bus Crowding Management System (BCMS), coordonat de University College London (UCL) în parteneriat cu Asociația Română pentru Smart City (ARSC) și Theoremus, finanțat de EIT Urban Mobility, STB va testa o soluție inovatoare care va permite gestionarea fluxului de pasageri și optimizarea serviciilor de transport public pe baza datelor în timp real.
Un proiect european pentru orașe mai inteligente
Sistemul pilotat la STB București este o continuare a succesului demonstrat deja în Sofia, Bulgaria, unde tehnologia a fost utilizată pentru a îmbunătăți gestionarea traficului și a transportului public, se arată în comunicatul remis de către Asociația Română pentru Smart City. Cu ajutorul unor algoritmi avansați de analiză a datelor, proiectul BCMS permite transportatorilor publici să ia decizii informate în timp real privind programarea și alocarea vehiculelor.
Acest sistem va ajuta operatorii și administratorii de rețele de transport să:
- Monitorizeze în timp real gradul de ocupare al vehiculelor
- Optimizeze orarele și frecvențele în funcție de cererea reală
- Îmbunătățească fluxul de călători și reducă timpii de așteptare
- Crească atractivitatea transportului public printr-o experiență de călătorie mai plăcută
Vizită de lucru la STB: Radiografia infrastructurii actuale
Ieri, 6 februarie, echipa de proiect a efectuat o vizită oficială la sediul STB, unde a analizat infrastructura actuală, sistemele de monitorizare și a discutat despre integrarea tehnologiei BCMS în București.
Din delegația de lucru au făcut parte:
- Taku Fujiyama (University College London – Project Lead)
- Hristo Popov (CBDO, Theoremus)
- Matthew Kendrick (Technical Expert, Theoremus)
- Gergana Todorova (Urban Mobility Specialist, Theoremus)
- Andrei Dinculescu-Bighea, Director Digitalizare, STB
- Dan Horhoianu, Șef Departament TIC, STB
- Eduard Dumitrașcu, Președinte ARSC
Ce înseamnă acest proiect pentru bucureșteni?
Pentru călătorii care folosesc zilnic transportul public, implementarea sistemului BCMS la STB va însemna un transport mai predictibil, mai eficient și mai confortabil. Informațiile despre gradul de ocupare al vehiculelor vor putea fi integrate în aplicațiile de planificare a traseelor, permițând utilizatorilor să își aleagă curse mai puțin aglomerate.
Din perspectiva operatorilor de transport, beneficiile sunt majore:
- Optimizarea programelor de transport pe baza cererii reale
- Reducerea timpilor de așteptare și a blocajelor în trafic
- Creșterea eficienței operaționale prin alocarea inteligentă a vehiculelor
În perioada următoare, echipa de proiect va lucra alături de STB pentru implementarea soluției BCMS la nivel demonstrativ, cu scopul de a colecta date relevante și a ajusta tehnologia în funcție de nevoile Bucureștiului.
Proiectul Bus Crowding Management System nu doar că va îmbunătăți eficiența transportului public local, dar va transforma Bucureștiul într-un exemplu de oraș european care utilizează tehnologia pentru mobilitate urbană inteligentă, mai precizează Asociația Română pentru Smart City.