Credit foto: Facebook / Asociația de Dezvoltare Intercomunitară - TPBI
În 2024, aproape jumătate (49%) dintre autobuzele noi achiziționate de orașele europene au fost autobuze cu emisii zero (ZE), ceea ce marchează un succes al Pactului Verde European. Acest progres depășește estimările anterioare ale organizațiilor de mediu, datorită unui ritm accelerat al adoptării autobuzelor cu celule de combustie, care reprezintă acum 3% din noile autobuze urbane din UE. Totuși, autobuzele electrice cu baterie rămân cele mai populare, având o cotă de 46% din piață.
Această schimbare rapidă a fost impulsionată de reglementările europene, care au trimis un semnal clar pieței că autobuzele pe motorină sunt pe cale de dispariție. În plus, măsurile adoptate la nivel local, precum zonele de emisii zero și obiectivele pentru flote de autobuze, au accelerat tranziția la transportul public sustenabil. La ritmul actual de creștere, se estimează că piața autobuzelor urbane va ajunge la 100% vânzări de autobuze cu zero emisii până în 2027, ceea ce va însemna străzi mai liniștite și un aer mai curat pentru locuitorii orașelor.
Olanda, Finlanda și Islanda cumpără doar autobuze electrice
Totuși, în ciuda acestui avans la nivel european, există diferențe regionale semnificative. În timp ce majoritatea țărilor europene își depășesc obiectivele curente și viitoare, câteva state rămân în urmă (precum Slovacia, Ungaria, Lituania sau Grecia), demonstrând importanța stabilirii unor obiective naționale clare. De asemenea, noile criterii de achiziție publică pot stimula utilizarea autobuzelor ZE fabricate în Europa, cu accent pe autobuzele electrice cu baterie și cele cu celule de combustie, în detrimentul tehnologiilor hibride sau pe gaz.
În privința liderilor europeni, Țările de Jos, Finlanda și Islanda se află în fruntea clasamentului, cu 100% din autobuzele noi fiind electrice în 2024. Foarte aproape sunt Danemarca, Norvegia, Irlanda și Suedia.
În rândul țărilor mari, Spania conduce cu o cotă de 57% de autobuze ZE, depășind Regatul Unit, care are 56%. Italia se află pe locul trei cu o cotă de 44%, sub media UE de 49%. Franța și Germania urmează pe locurile 4 și 5, cu aproximativ o treime din autobuzele noi fiind electrice.
Un exemplu notabil este Estonia, care până anul trecut se afla pe ultimul loc în clasament, fără autobuze ZE înregistrate. Însă, în 2024, Estonia a reușit să înregistreze 84% autobuze electrice noi, ceea ce demonstrează un progres semnificativ într-un timp foarte scurt. Acesta este un semnal pozitiv pentru alte țări care întâmpină dificultăți în implementarea unei flote de autobuze electrice.
Cum stă România în ceea ce privește achiziția de autobuze ecologice
România urmează imediat după Estonia în top, ocupând locul 10, cu 82% dintre autobuzele achiziționate fiind electrice, 10% hibride și doar 9% diesel. Practic, România stă mult mai bine decât media europeană și arată angajamentul unor administrații locale de a face tranziția către un transport local modern și ecologic. Pe lângă orașele mari, precum București, Cluj-Napoca, Timișoara sau Brașov, chiar și orașe mai mici au făcut achiziții semnificative de autobuze electrice – precum Galați, Bacău sau Oradea.
Dacă luăm în considerare anii între 2021 și 2024, România se află pe locul 8 la nivel european, cu 64% dintre autobuzele achiziționate fiind electrice, 18% hibride, 12% diesel și 6% pe gaz.
Se preconizează că până 2027, majoritatea țărilor vor cumpăra doar autobuze cu emisii zero
Până în 2027, când se preconizează că autobuzele ZE vor reprezenta 100% din vânzările de autobuze urbane, România are oportunitatea de continua politica de adoptarea a unui transport public sustenabil, care să reducă poluarea și să îmbunătățească calitatea vieții urbane. Este un pas necesar în direcția unui viitor mai verde și mai curat pentru orașele noastre.