Despre
Newsletter
Newsletter
Sunt de acord să primesc cele mai importante informații cuprinse în Newsletter-ul GreenCommunity.

Orașele olandeze instituie zone cu emisii zero pentru transportul urban de marfă și se așteaptă la o creștere în utilizarea bicicletelor cargo, în special pentru livrări

Credit foto: LinkedIn / Chris Bruntlett

Începând cu 1 ianuarie 2025, mai multe orașe din Țările de Jos au instituit zone cu emisii zero pentru transportul urban de marfă. În aceste zone, nu au voie să intre camioanele și dubițele poluante, iar olandezii urmăresc prin această măsură să scadă emisiile asociate cu transportul de marfă.

În total, este vorba despre 14 orașe, care vor fi urmate de alte cel puțin 4 orașe în cursul acestui an. Au adoptat deja măsura orașe importante, precum Amsterdam, Rotterdam, Utrecht și Haga.

Despre zonele cu emisii zero implementate în orașele olandeze

Zonele cu emisii zero sunt destinate numai vehiculelor comerciale, cum ar fi camionete, camioane și mașini utilizate în scopuri de livrare. Camerele din perimetrul fiecărei zone vor înregistra plăcuța de înmatriculare a vehiculelor care intră și o vor verifica pe baza unei baze de date centrală. O amendă va fi emisă automat prin poștă dacă un vehicul este considerat a fi în infracțiune.

Măsura va fi adoptată treptat. O perioadă de tranziție de cinci ani va elimina treptat vehiculele poluante până când numai vehiculele cu emisii zero vor putea intra în zonă în 2030. Furgonetele de livrare Euro 5 pot intra până la 1 ianuarie 2027, camionete de livrare Euro 6 până la 1 ianuarie 2028. Furgonetele cu o clasă de emisii mai mică de Euro 5 au interzisă intrarea de la 1 ianuarie 2025.

Important de precizat este faptul că multe orașe olandeze au deja zone de mediu – milieuzone. Acestea se referă la transportul cu mașina personală și interzic accesul anumitor mașini diesel. Măsura adoptată anul acesta, cu zonele de emisii scăzute, se referă strict la transportul de marfă.

În multe dintre orașele olandeze, furgonetele de livrare reprezintă mai mult de 80% din traficul urban de marfă. Iar traficul urban de marfă reprezintă cam 20-25% din totalul traficului de mașini. Pentru a ne face o idee, 8.000 și 10.000 de dube de livrare circulă zilnic prin zonele centrale ale orașului Utrecht. (Informații din raportul The Cargo Bike in Dutch Zero Emission Zones for Logistics)

”Transportul de marfă în orașele olandeze a crescut constant, în special odată cu popularizarea comerțului electronic. Așadar, zonele cu emisii scăzute fac parte dintr-o pentru a reduce impactul acestora asupra rezidenților și asupra mediului. Deși oferă subvenții generoase antreprenorilor pentru a-și schimba flota poluantă cu dube electrice și biciclete de marfă, aceste restricții – care sunt implementate pe o perioadă de tranziție de cinci ani – ajută la accelerarea acestei transformări atât de necesare.”, este de părere Chris Bruntlett, manager de relații internaționale la Dutch Cycling Embassy, citat într-un interviu pentru ZAG Daily.

Bicicletele cargo devin o soluție tot mai atractivă în orașele olandeze

În prezent, în Țările de Jos sunt utilizate aproximativ 9.500 de biciclete cargo, însă numărul lor este așteptat să crească odată cu adoptarea acestei măsuri de decarbonizare a transportului de marfă în orașe.

„Există multe lecții pe care orașele din întreaga lume le pot învăța din mișcările îndrăznețe ale Țărilor de Jos în decarbonizarea sectorului său de transport. Dintre acestea, cea mai importantă este, probabil, viziunea și conducerea guvernului național, care a oferit orașelor toate instrumentele de care au nevoie pentru a implementa o soluție eficientă, fără a provoca neliniște proprietarilor de afaceri.

În loc să electrifice pur și simplu status quo-ul, soluțiile oferite includ stimulente pentru a muta o parte dintre aceste activități de transport marfă și servicii către bicicleta cargo. Infrastructura există și o poate face o alternativă sigură și competitivă în ceea ce privește timpul.”, a mai spus Chris Bruntlett, în cadrul interviului acordat pentru ZAG Daily.

Informații via ZAG Daily și The Cargo Bike in Dutch Zero Emission Zones for Logistics - Final report
Total
0
Shares
Pe aceeași temă