Primăriile Sectoarelor 2, 3 și 4 au prezentat miercuri proiectul comun „I Love Velo – Modernizarea și Dezvoltarea Rețelei Metropolitane Integrate de Piste pentru Biciclete și Trasee Pietonale”, o propunere de infrastructură velo-pietonală care ar totaliza 102 km și ar conecta mai multe cartiere din estul Bucureștiului cu localitatea Cernica.
Potrivit celor trei administrații, documentația tehnică este finalizată, iar proiectul ar urma să fie depus în ianuarie 2026 pentru finanțare prin Programul Regional București-Ilfov 2021–2027.
Proiect atipic pentru administrații care au promovat mai mult transportul cu mașina
Prezentarea proiectului vine într-un context în care toate cele trei sectoare sunt percepute drept administrații care, în ultimii ani, au favorizat mai ales infrastructura pentru autoturisme personale.
Acum, cei trei primari: Daniel Băluță, Robert Negoiță și Rareș Hopincă, spun că sectoarele au devenit prea congestionate, cu peste 35.000 de vehicule/zi în punctele critice. Astfel, e nevoie de alternative de mobilitate, precum mersul cu bicicleta.
Reprezentanții Sectorului 3, care au găzduit conferința, au explicat că proiectul se dorește a fi aliniat Master Planului Velo al Municipiului București, adoptat în acest an, și că traseele ar urma să fie corelate între sectoare pentru a evita discontinuitățile, o problemă des întâlnită la proiectele velo din București.
Noua rețea ar putea lega zone precum Titan, Dristor, Vitan, Obor, Baicului, Pantelimon, Tineretului și Timpuri Noi. Cei trei primari nu au prezentat, însă, și traseele pe care ar urma să se realizeze aceste noi piste pentru biciclete.
Sectorul 2 are deja un studiu de fezabilitate finalizat încă din timpul fostei administrații, care prevedea construcția a puțin peste 36 de kilometri de piste pentru biciclete, ce ar fi trebuit finanțați prin PNRR, dar care nu au mai intrat pe linia de finanțare. Noul proiect ar putea include, cel mai probabil, și aceste trasee – mai ales că la conferința de presă au fost prezentate randări cu piste pe Șoseaua Ștefan cel Mare, proiect promovat încă de anul trecut.

Ce ar presupune rețeaua „I Love Velo”
Proiectul prevede:
- 102,39 km de piste de biciclete și trasee pietonale
- coridoare care leagă Titan, Dristor, Vitan, Obor, Baicului, Pantelimon, Tineretului și Timpuri Noi
- extinderea până la Cernica
- intersecții modernizate cu bike boxes
- marcaje fotoluminescente și iluminat LED
- rigole verzi și pavaj tactil
- peste 500 de arbori plantați (tei, platani, frasini)
- o valoare estimată de 202,3 milioane lei
- un termen de execuție de 24 de luni, în cazul obținerii finanțării
De ce spun primăriile că proiectul este necesar
Conform datelor prezentate, traficul în aceste sectoare a ajuns la peste 35.000 de vehicule/zi în punctele critice, iar în ultimii ani au fost înregistrate 108 accidente grave cu pietoni sau bicicliști.
Autoritățile estimează că rețeaua ar putea genera:
- reducerea congestiei cu peste 3.500 vehicule/oră în orele de vârf
- economii de 6 milioane lei/an
- un transfer modal de 10.000+ deplasări/zi de la mașină la mers pe jos sau bicicletă